آموزش

PLC چیست؟

PLC چیست؟
Rate this post

PLC یا کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر، دستگاهی است با قابلیت برنامه‌ریزی از نوع منطقی که می‌توان داده‌هایی را به عنوان ورودی به دستگاه داد و روی آنها پردازش انجام داد و در نهایت خروجی‌هایی را کنترل کرد یا نمایش داد. PLC مخفف (Programable Logic Contorerl) می‌باشد. مزیت PLC نسبت به رایانه عادی غیر صنعتی این است که برای کار در شرایط سخت ساخته شده است یعنی توانایی کار در گرما و سرما و محیط های دارای گرد و غبار، رطوبت، نویز الکتریکی و نوسان برق را دارد. برنامه‌های داده شده به PLC در حافظه آن ذخیره می‌شوند.

انواع حافظه PLC

PLC دو نوع حافظه دارد: 1-موقت 2-دائم. PLC برای انجام وظیفه ویژه‌اش، امکان اتصال و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های زیادی را برای حسگرها و محرک‌های متعدد و گوناگون دارد. پی ال سی‌ها قابلیت خواندن و پردازش مقادیر و متغیرهایی چون لیمیت سوییچ‌ها، متغیرهای آنالوگ (مانند حسگرهای گرما و فشار) و موقعیت‌ها در سیستم‌های موقعیت یاب را دارد. از دیگر قابلیت‌های PLC می‌توان به قابلیت فعال نمودن دستگاه‌های خاص مثل موتور‌های الکتریکی، سیلندرهای پنوماتیکی یا هیدرولیکی، رله‌های مغناطیسی، سیم‌ پیچ‌ها و خروجی‌های آنالوگ اشاره نمود.

انواع PLC از نظر وسعت عملیات

PLC ها از نظر وسعت عملیات دو نوع هستند: 1-PLC با کاربرد محلی که برای کنترل سیستم‌هایی با حجم کوچک و تعداد ورودی و خروجی محدود برای کنترل تعداد کمتری از پروسه‌ها یا کنترل دستگاه های مجزای صنعتی استفاده می‌شود. 2-PLC با کاربرد وسیع که معمولاً در صنایع بزرگ، مثل کنترل سایت کارخانه‌ها استفاده می‌شود. در انتخاب PLC باید به تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها، تعداد فلگ‌ها، تعداد شمارندگان (کانترها)، تعداد تایمرها، نوع فلگ‌ها و تایمرها، اندازه حافظه، سرعت اجرای برنامه SCAN TIME و نوع برنامه‌ی کاری دستگاه توجه کرد.

نرم افزارهای برنامه نویسی PLC های دلتا WPLSoft و ISPSoft می‌باشند.از قابلیت‌های ISPsoft می توان به امکان تعریف بلوک‌های عملگری (Function Block) و پشتیبانی از زبان‌های LADDER, SFC, FBD, IL, ST اشاره کرد. از جمله امکانات این نرم افزارها می‌توان به قابلیت‌های زیر اشاره کرد :

  • اصلاح برنامه در حالت online
  • تغییر مقدار رجیسترهای حافظه PLC
  • تست و مانیتور کردن برنامه در حالت شبیه ساز بدون نیاز به PLC
  • زبان برنامه نویسی LADDER بسیار ساده
  • پشتیبانی از زبان های SFC, IL
‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *