روش ساخت دستگاه سی ان سی 

بسته به طول ریلی که نیاز است نصب شود، گرفتن یک دوره کاملا مستقیم که فقط امکان نصب دوره دوم موازی با اولی در محدوده‌ی تلرانس 001/0 تا 002/0 را میسر می‌سازد می‌تواند یک چالش باشد.

در اکثر موارد، تولیدکنندگان تجهیزات CNC از تجهیزات فرزکاری برای ایجاد شیارهای فرورفتگی در زیرلایه‌ی نصب استفاده می‌کنند که تضمین می‌کنند 100 درصد موازی با یکدگیر باشند.

علاوه براین، هدف دوم مناطق فرزکاری شده تضمین این است که ریل‌ها ارتفاع جانبی یکسانی را دارند. اگر هر یک از این معیارها برآورده نشود، تغییرات در این ابعاد می‌توانند منجر به بلوک‌های واگن برای فرسوده شدن زودهنگام شوند.

یک مزیت این راهنما این است که مشخصه‌های بار آن با توجه به جهت‌گیری اینکه چگونه ریل نصب می‌شود نسبتا بدون تغییر هستند. همراه با الزامات فضای کم مقطع آنها، آنها اغلب بهترین و تنها راه حل طراحی هستند.

واگن‌های استفاده شده همراه با ریل مشخصه یک سری از ساچمه ‌های چرخشی را به کار می‌برند. از اینرو، اصطکاک بسیار کمی دارند و می‌توانند در سرعت‌های بالا کارکنند.

گزینه‌های حمل ونقل می‌توانند شامل ارتفاع مشخصه استاندارد کمتر، و همچنین قابل دسترس بودن در عرض‌های گسترده‌تر یا باریک‌تر شوند، که مشخصه‌های نصب آنها را توسعه می‌دهند.

روغن‌کاری کردن و حذف براده معمولا ازطریق پیچ در کیت‌های اختیاری بدست می‌آیند که به یک یا هر دو عقب واگن نصب می‌شوند. چندین نوع مختلف از ریل مشخصه بحث شده در بالا وجود دارند.

در این میان اینها یک نوع سیستم هستند که در آن مشخصه‌ی ریل خودش بسیار زیاد به نوع اصلی شباهت دارد، اما یک نوع خاص از پوشش کم اصطکاک برروی سطحش دارد. در خود واگن تفاوت بزرگتری یافت خواهد شد، بطوریکه برخی از آنها استفاده از توپ‌های فولادی را بصورت پیوسته چرخشی نمی‌کنند.

در عوض، این مشخصه داخلی واگن نیز با همان ماده پوششی با اصطکاک کم پوشانده می‌شود و یک حرکت لغزشی(در مقابل غلتشی) برای واگن به منظور حرکت کردن در امتداد ریل وجود دارد.

نحوه نصب ریل های ال ام گاید و نحوه محاسابات ریل های ال ام گاید اضافه شود.

ریل غلتک سبک-vstail roller(اسلاید گاید)

این سبک از سیستم هدایت خطی یک انتخاب متداول برای استفاده در حکاک CNC و طراحی‌های جدول پلاسما و… است. این سبک در طراحی، اجرا، و استفاده ساده است و با عمر متوسط طولانی به هیچ گونه نگهداری یا نگهداری کمی نیاز دارد.

این نوع هدایت از چرخ‌های فولادی با یک “V” مشخص شده پیرامون محیط استفاده می‌کند که در مقابل یک مسیر فولادی سخت حرکت می‌کنند، که مشخصه مکمل(بصورت وارونه) برای مطابقت کردن دارد. این چرخ‌ها از یک ردیف دوگانه از بلبرینگ‌های توپی استفاده می‌کنند که به آنها توانایی حمل بار شعاعی بالا با یک اندازه نسبتا کوچک را می‌دهند.

دلایل نهفته در محبوبیت این سیستم بسیار هستند:

  • تمام قسمت‌های به عنوان اجزا قابل دسترس هستند_ می‌توانید به راحتی ریل را به زیرلایه‌ی نصب خودتان مستقیما در چارچوب دستگاه وصل کنید.
  • واگن‌ها و ریل‌کشی در واحدهای مونتاژ شده در طول‌ها و اندازه‌های مختلف قابل دسترس هستند.
  • کمترین هزینه‌ی سیستم هدایت انتخاب می‌شود.
  • عملیات‌ها در هر محیط.
  • مشخصات کم.
  • نگهداری کم.
  • ساده‌ترین برای نصب.

چرخ‌ها و مسیر معمولا در چهار اندازه مختلف مطرح می‌شوند، که در آنها هر اندازه چرخ باید اندازه مسیر مربوطه را تطبیق دهد. اگرچه بسیاری از اجراها امکان‌پذیر هستند، چرخ‌ها عمدتا به دفعات استفاده می‌شوند بطوریکه مقادیر بار شعاعی جمع تعداد در حال استفاده هستند.

این رویکرد به راحتی به طراحی این امکان را می‌دهد که با به سادگی افزودن یک یا چند چرخ سفارشی ساخته شود. شایان ذکر است که چرخ‌ها ظرفیت بار شعاعی بطورقابل توجه بالاتری با توجه به نیروهای جانبی دارند.

این بدان معناست که جهت‌گیری یا راستای مناسب مسیر طوری است که بیشترین بارها بصورت شعاعی به سیستم هدایت اعمال می‌شوند.

کاربردهای خاصی در صنایع وجود دارند(به عنوان مثال، پردازش مواد غذایی و نیمه هادی) که به دلایل مختلف تمایل دارند استفاده‌ی بخصوصی از این نوع تکنولوژی هدایت ایجاد کنند.

چرخ و مسیر هر دو در فولاد ضدزنگ قابل دسترس هستند، بنابراین، در برابر خوردگی مقاوم هستند. این امر در مناطقی به خوبی کار می‌کند که نظافت و شستشوی دوره‌ای تجهیزات ترجیح داده می‌شود.

علاوه براین، هنگامیکه چرخ‌ها بصورت حفاظت شده یا مهر و موم شده قابل دسترس هستند، روغن‌کاری داخلی آنها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. مزیت نهایی این است که روغنکاری بین سطوح جفت کننده‌ی چرخ و مسیر برای عملیات موردنیاز نیست بنابراین روغن/گریس پایان آلوده کردن یک اتاق تمیز نیست (به عنوان مثال، استفاده در صنعت نیمه هادی).

یک ویژگی جالب که برای این طراحی ذاتی است پاک شدن دائمی آن یا توانایی خود تمیز کردن آن است. این امر از پاک شدن چرخ یا به بیرون هل دادن هر خرده باقیمانده از برش هنگامیکه از این مسیر عبور می‌کند نشئت می‌گیرد.

علاوه براین، پدهای نمدی می‌توانند برروی واگن برای اجتناب از پیش تمیز کردن و روغنکاری نصب شوند (اگر پدها روغن شوند). این همچنین می‌تواند عمر متوسط سیستم را افزایش دهد.

این سبک هدایت همچنین بیشترین توانایی سفارشی سازی را دارد، بطوریکه مسیر می‌تواند به عنوان تک ایستا یا بصورت جفت استفاده شود. در حالت جفت شدن، آنها می‌توانند با دیگری رو در رو شوند یا در جهت مخالف آن قرار گیرند.  شکل2-3 یک نمونه از وضعیت ریل مخالف را ارائه می‌دهد.

در این شرایط، تنظیمات جانبی برای چرخ‌ها ازطریق بوش‌های الکتریکی بدست می‌آیند. مقدار مناسب پیش بار به آسانی با چرخاندن رأس شش ضلعی در بوش می‌تواند به راحتی به وجود آید.

(نکته: یک بوش مرکزی یک حفره مرکزی خمیدگی دارد).

چرخ‌های مخالف در محل بصورت جانبی ثابت می‌شوند و از یک بوش هم مرکز استفاده می‌کنند. بوش‌های هم مرکز یک رأس مدور دارند و به هیچ گونه تنظیمی نیاز ندارند. شکل2-4 نمونه‌های از هر نوع بوش همراه با چند چرخ غلتکی V با اندازه 2# ران شنان می‌دهد. شکل2-5 یک واگن کامل با قطعه ریل را نشان می‌دهد.

اگر شما یک سازنده برای اولین بار هستید یا در حال طراحی یک سیستم CNC برای کارکردن در یک محیط کثیف هستید(مسیریابی، پلاسما، و غیره)، استفاده از سیستم هدایت غلتک-V را به شما پیشنهاد می‌دهم. هزینه کمتر و سهولت نصب آن در فرآیند ساخت تسویه خواهند شد و برایتان ساعات بسیاری از عملیات بدون تعمیر و نگهداری فرآهم خواهند کرد.

شرکت‌های متعددی وجود دارند که هر دو قطعه و سیستم‌های مونتاژ را فرآهم می‌کنند، اما به خواننده توصیه می‌کنم که به قیمت‌گذاری آنها توجه خاصی داشته باشد.

برخی از فروشندگان تولید کننده‌ی این سبک از سیستم هدایت خواستار قیمت‌هایی می‌شوند که مشابه قیمت‌های یک سیستم ریل مشخص شده هستند_ بنابراین خریدار باید مراقب باشد. به دلایل کیفیت، قیمت، و نوآوری، خطی مدرن یک فروشنده ارجح از این تکنولوژی است

یک کلام هشداردهنده

مواقعی هستند که افراد یا شرکت‌ها از موادی مانند آهن نبشی در جای سفت و مسیر زمین برای چرخ‌های شیاردار به منظور سوارشدن استفاده می‌کنند. اگرچه این می‌تواند کافی باشد، زیربخش‌هایی برای این رویکرد وجود دارند.

ابتدا آهن نبشی از فولاد نرم ساخته می‌شود. نه تنها فولاد نرم سفت نشده تمایل دارد با سرعت بیشتر ساییده شود، بلکه بصورت ناهموار نیز ساییده خواهد شد. و پس از چند دوره استفاده، آهن نبشی “تپه‌ها و دره‌های” ناخواسته‌ای را در امتداد طول آن توسعه خواهد داد.

دوم اینکه، با وجود تلاش‌هایی برای خرد کردن یک مشخصه جفت کردن در امتداد لبه‌ی فولاد نرم که آن غلتک-V را منطبق می‌کند، این کار نه به اندازه کافی دقیق خواهد بود و به هیچ گونه نگهداری برای یک زاویه سازگار به منظور فرآهم کردن حرکت پاک‌کردن موردنیاز به منظور کمک به تمیز نگه داشتن چرخ‌ها و ریل نیاز نخواهد بود.

در آخر، شما راست بودن و سفت بودن را در مقایسه با آنچه کارخانه تامین کننده مسیر باید برای نصب صحیح ارائه دهد از دست خواهید داد.

بدیهی است که اگر شما درحال ساخت دستگاه خودتان هستید، گزینش مواد را دارید. با اینحال، اگر درحال خرید یک سیستم جدید یا استفاده شده هستید، لطفا آگاه باشید که آهن نبشی یک جایگزین مشابه برای مسیر سفت شده و اساسی که چرخ‌ها قصد دارند برروی آن سوار شوند نیست.

راهنماهای غلتک ترکیبی

با کارکردن برروی اصول مشابه تکولوژی غلتک-V، برخی تولیدکنندگان از غلتک‌های مشخصه نیمه ماه در رابطه با میله‌های فولادی سفت درج شده در یک بستر پایه استفاده می‌کنند. سیستم غلتک ترکیبی نشان داده شده در شکل2-6 توسط بلبلرینک آرام ساخته می‌شود.

این سیستم فقط به عنوان واحدهای کاملا مونتاژ شده قابل دسترس است و در اندازه‌ها و طول‌های مختلف مطرح می‌شود. این اجزا بصورت جداگانه قابل دسترس نیستند. می‌توانید از کشل2-7 مشاهده کنید که غلتک مرکزی خمیدگی دارد و پیش بارگذاری برای بلبرینگ‌ها فرآهم می‌کند.

صفحه بعد           صفحه قبل