روش ساخت دستگاه سی ان سی CNC

وکیوم

وکیوم کردن برای نگه داشتن قطعه کار یکی از روش های متداول است.و صنایعی مثل تولید مبلمان و کارهای چوبی که با تخته چند لایی کار می کنند از وکیوم استفاده می کنند.

هم چنین در موادی که از ورق های پلاستیک و کامپوزیت و ورق آلومینیوم نازک .فشار وکییوم از واحدی به نام بلوور ایجاد می شود.بلوورها نسبتا بزرگ هستند و سروصدای زیاد ایجاد می کنند و توان زیادی را در هنگام کار کردن مصرف می کنند.

اغلب کنار تخته ها را با نوار pvc پلمپ میکنند تا هنگام وکیوم کردن قطعه کار محکم فیکس شود.برای فیکس کردن قطعه کار از میز وکیوم که سطح صافی دارد استفاده می شود که تعدادی لوله برای وکیوم کردن قطعه کار دارد.

T track grid work

این نوع فیکسچر برای قطعه کار هایی مثل قطعات  نامنظم و چوب سفت و قطعات مبلمان اکثر فیکسچرهای t از آلومینیوم ساخته می شوند.که جاسازی می شوند در داخل سطح اسپویل بورد.انواع مختلفی از بست ها و فیکسچرها به راحتی از طریق جاهایی که لوازم کارهای چوبی می فروشند در دسترس هستند

نوار دوطرفه

تابلو فروش ها اغلب از ورق های ملامین(یا چیزهایی شبیه به آن) برای سطح اسپویل برد استفاده می کنند.با استفاده از نوار پوشش دو طرفه چند ردیف نوار می توانند جایگزین سطح ملامین شوند.که نگه میدارد ورق هایی مثل آلومینیوم و pvc و اکرلیک را.این نوع از نوارها نسبتا ارزان هستند

فت مت

فت مت نام برندی است که ورق های لاستیکی خودپوشان از مواد تولید میکند.موادی که به طور عمده در کارهای حکاکی استفاده می شوند جاییست که مت به صورت ایمن قطعات کوچک پلاستیک یا آهن را در حین انجام کار حکاکی نگه میدارد.

3 نظام و مرغک دستی و اتوماتیک

دستگاه مرغک

مرغک ثابت و مرغک بلبرینگی (متحرک)

دستگاه مرغک که جنس آن از چدن می‌باشد، می‌توان بر روی میز حرکت کرده و در هر نقطه که لازم باشد آنرا ثابت کرده و سپس عملیات تراشکاری را انجام داد.

این دستگاه دارای محوری توخالی است که داخل آن به شکل مخروطی تراشیده شده‌است سطح آن کاملاً دقیق تراشیده شده و به صورت اینچی و یا میلیمتری در جهت طولی مدرج شده که بوسیله پیچی می‌توان دستگاه مرغک را از محل اصلی خود منحرف کرد.

بعلاوه به وسیله پیچ و مهره و بست می‌توان دستگاه مرغک را در روی میز ماشین در هر محل که لازم باشد ثابت کرد. ضمناً هنگام برقوکاری و یا سوراخکاری بوسیله ماشین تراش می‌توان پرهائیکه دارای دنباله مخروطی هستند مستقیماً در داخل محور دستکاه مرغک قرار داده و عمل برقوکاری انجام می‌شود.

از طرفی برای سوراخکاری از مته‌های دنباله مخروطی و یا سه نظام مته که دارای دنباله مخروطی است استفاده کرد. برای تراشکاری بین دو مرغک باید مرغک ثابت و یا مرغک بلبرینگی (متحرک) را در داخل محور قرار داده و تراشکاری را انجام داد

 

فیکسچر میز کاری پلاسما و لیزر

فیکسچر نگه دارنده کولت

مکنده

پرابینگ

دستگاه هایی که پراب نامیده می شوند در موارد بسیاری کاربرد یک ماشین سی ان سی را دارند. پراب ها برای حرکت در طول محلی که می خواهید اسکن انجام شود، ارائه می شوند. پروسه اسکن می تواند یا مکانیکی یا نوری باشد. خروجی های نتیجه شده از اسکن به عنوان مجموعه ای از نقاط(مختصات) به نرم افزارارجاع داده می شود.

پرابینگ مکانیکی

پروبینگ مکانیکی برروی اسپیندل(هد) دستگاه سی ان سی نصب می شوند، اما بدون اینکه لازم باشد اسپیندل موتور روشن شود .  هنگامی که پراب مکانیکی جسمی را که در حال اسکن آن جسم می باشد نقاطی از آن را لمس می کند مختصات آن را به صورت GCODE به نرم افزار می دهد.این فایل سپس می تواند دوباره اجرا شده و برای تولید دوباره جسم اسکن شده استفاده شود.

پرابینگ نوری

تعداد زیادی اسکنرهای نوری و مسطح اندازه گیری در بازار وجود دارد.در هر حال، استفاده از دوربین های متصل شده به ماشین های CNC  برای اسکن کردن های نوری جزئی می باشد. یک دوربین میروسکوپی از طریق پورت یو اس بی که به کامپیوتر متصل است تصاویر بسیاری از جسم در حال اسکن از طریق حرکت محورهای دستگاه سی ان سی می اندازد. به محض اینکه اسکن کامل شد، نرم افزار یک تصویر موزائیکی با کیفیت بالا نمایش میدهد که ارائه دهنده ی اسکن می باشد. این پروب، توسط تورماچ پیشرفت داده شده و در وب سایت آنها در دسترس می باشد.این نرم افزار به طور پیوسته با نرم افزار کنترل کننده Mach3 کار می کند.

محور دوار A(محور چهارم)

ماشین های سی ان سی بر اساس محورهای X، Y و Z به صورت متعامد کار می کنند. با اضافه کردن محور چرخشی (که با نام محورA شناخته می شود )، چرخش ستون افقی ممکن می شود.

توجه شود که محور چرخشی معمولا به عنوان شاخص شناخته می شود. یک شاخص در ماشین تراش که در آن چرخش همیشه در یک جهت و سرعت چرخش در هر دقیقه ثابت نمی باشد، متغیر می باشد.

فایل های CAD و CAM طوری طراحی شوند که با فایل ارتفاع محیط ذخیره چرخش برابر باشد. هر تغییر در فاصله Y از فایل برابر با تعداد خاص از درجه چرخش خواهد بود. در اصل، با پیچ کردن فایل به دور ستون به اتمام می رسید.

اندازه شاخص و قطر ستون توسط ارتفاع دروازه ای، در صورت استفاده به عنوان روتر، دیکته شده است.

فرزهای عمودی فقط می توانند یک وجه (سطح افقی)را از قطعه کار ماشین کاری کنند.فرزهای افقی نیز تنها قادر به ماشینکاری یک وجه (سطح عمودی)قطعه کار خواهند بود.

در صورت لزوم ماشینکاری چند وجه ماشین باید مجهز به میز گردان (روتاری)یا هد گردان (هد روتاری) باشد.در غیر این صورت باید قطعه چند بار باز و بسته شود که علاوه بر اتلاف وقت باعث افزایش خطا نیز خواهد شد.

میز گردان

میزهای گردان مشابه صفحه تقسیم عمل می کنند.این میزها می توانند با کنترل زوایای مختلفی را برای قطعه کار ایجاد و امکان دسترسی ابزار را نیز به وجوه و قسمت های مختلف قطعه کار فراهم کنند.

در ماشین های بزرگ (مانند فرز دروازه ای)که امکان چرخش میز وجود ندارد هد ماشین با چرخش خود این توانایی را ایجاد می کند.

انواع میز یا هد گردان:میز یا هد گردان به دو نوع تقسیم می شوند:

با چرخش ایستگاهی(ایندکس):این نوع میز یا هد ایستگاه به ایستگاه توقف می کند.زاویه بین دو ایستگاه می تواند از 0.5 تا 180 درجه تغییر کند.در هنگام چرخش میز ابزار باید از کار جدا شده باشد.این سیستم برای دسترسی ابزار به وجوه مختلف قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرد.اما توانایی ماشین کاری مسیر های پیوسته را همزمان با چرخش میز یا هد ندارد.برای تثبیت موقعیت میز از درگیری دو عدد چرخ دنده استفاده می شود.

با چرخش پیوسته(NC ROTARY):برای ماشین کاری مسیرهای پیچیده (مانند پره توربین)

دستگاه روتاری چهار محور

دستگاه های تراش پلاسما

دستگاه های تراش پلاسما به طور معمول دستگاه هایی فلزی می باشند که دارای ظرفیت برش انواع مختلف از فلزات را دارند. این دستگاه ها با ظرفیت برش ضخامت های مختلف ارائه شده اند و اغلب در اندازه و شکل شبیه سیم جوش می باشند.

به محض اینکه کمان پلاسما برای برش ایجاد شد، هوای فشرده برای دمیدن فلز ذوب شده از طریق برش استفاده می شود، بنابراین برش های چاکی تولید می کند. جداول پلاسما CNC اغلب شبیه روتر CNC می باشد.

این دستگاه ها استثناهای قابل توجهی در ظاهر نسبت به دستگاه های سی ان سی دارند که در آن صفحه کار مسطح دستگاه سی ان سی  با شبکه فلزی جایگزین شده و درهد دستگاه یک مشعل پلاسمای نصب شده می باشد.

مشابه ایجاد کردن یک ابزار لمسی در عملیات آسیاب یا مسیر یابی، یک سوراخ کردن ارتفاعی برای مواد برای سوراخ کردن از طریق فلز استفاده می شود.

به محض ایجاد شدن قوس الکتریکی، نوعی کنترلر فرعی، که به عنوان کنترل کننده ارتفاعی مشعل شناخته می شود، فاصله مناسب نوک مشعل از مواد را با توجه به نمونه برداری ثابت پتانسیل ولتاژ بین نوک و موادی که قرار است برش داده شود، را نگه می دارد.

استدلال قبلی نیاز به نمونه برداری ثابت ولتاژ نوک و ایجاد تنظیمات مربوطه این می باشد که به هنگامی که برش فلز اتفاق می افتد، تاب خوردگی نیز اتفاق خواهد افتاد (به خصوص، مواد نازکتر)، همه صفحه فلز به صورت مسطح بر روی سطح میز قرار نگرفته است و یک فاصله ثابت بین نوک مشعل و فلز باید نگه داشته شود.

همچنین، بسیاری از ورق های فلز صاف نبوده بلکه موج دار می باشند- بنابراین، کاربرد دیگر THC پیگیری فلزات با شکل غیر معمول می باشد.

در طول عملیات برش معمول، سخت افزار و نرم افزار کنترل کننده حرکت در طول هر دو محور X و Y برای حرکت های دو بعدی کنترل دارند، اما THC  دارای کنترل محور Z برای تنظیمات عمودی نیز دارد.

رابط فیزیکی برای انواع دستگاه های THC به طور معمول از طریق درگاه موازی دوم به کامپیوتر و نرم افزار کنترل کننده متصل می گردد.

بنابراین، مجموع db-25 ارتباط معمولا مورد نیاز می باشد: یکی برای کنترل حرکت و دومی برای کنترل ارتفاع  مشعل. همانطور که پایگاه داده کنترل کننده می تواند اطلاعات شکل دهی را ذخیره کند، پارامترهای مختلفی برای نوع مواد، ضخامت، نرخ خوراک، و پارامترهای برش پلاسما نیز به طور معمول در فایل پایگاه داده برای منبع ساده با عملگر پلاسما ذخیره می گردد.

کارگاه ها معمولا در تولید مواد شرکت دارند که می تواند از هر دو میزهای روتر و پلاسما استفاده کند. همیشه سوال در رابطه با استفاده از یک میز برای هر دو نوع این عملیات ها بوجود می آید.

توصیه می شود که از استفاده از یک میز CNC برای هر دو این عملیات ها به دلایل زیر ارائه می شود: میز روتر CNC انتظار دارد که میز تخته برش به طور کامل صاف باشد (یا متعامد) که محور مرجع Z. برای استفاده با پلاسما، هیچ تخته برشی وجود ندارد، اما یک چهارچوب نگهداری باز برای فلز مذاب شد برای عبور در طول عملیات مشعل وجود دارد.

بنابراین، پیاده کردن و نصب دوباره یک تخته صاف هر بار که شما عملیات برش را تغییر می دهید کاری دشوار و زمان بر می باشد. به طور ساده قرار دادن تخته برش در بالای شبکه پلاسما از وجود سطح صاف اطمینان نمی دهد و هر بار که حرکت می کند نیاز دارد که صاف گردد.

همگی باهم ممکن می باشد که یک روتر موجود CNC در نظر گرفته شده و کاربری آن را برای استفاده از مشعل پلاسما جایگزین کنند، که معمولا انجام می شود.

اگر شما برای ساخت یا خرید یک میز برای استفاده در پلاسما برنامه ریزی می کنید، متوجه خواهید شد که نیاز نیست جرم و مقاومت آن مشابه میزهای روتر باشد، چرا که نیروی بسیار کم تا صفر در طول برش پلاسما (یا لیزر یا جت آب و غیره) به میز وارد خواهد شد، این نوع از برش بسیار با برش روتر و آسیاب متفاوت می باشد.

کنترل کننده های THC پیشرفته نشان داده شده در شکل 1-8 همانی می باشد که برای میز پلاسما استفاده شده است، همانطور که در فصل 11 در ساخت میز پلاسمای cnc خود شما، توضیح داده شده است، و توسط شرکت سوند لاجیک (http://soundlogicus.com/) ایجاد شده است.

این دستگاه برای هر کسی که مقاوم سازی برای برش پلاسما برای او جالب می باشد، توصیه می گردد.

صفحه بعد              صفحه قبل