روش ساخت دستگاه سی ان سی CNC

کوپلینگ

در اکثر مواردی که از بال اسکرو یا لید اسکرو استفاده می‌شود، برای اتصال شفت موتور به شفت بال اسکرو یا لید اسکرو از یک کوپلینگ استفاده می شود. کوپلینگ ها به دو دسته کلی :1-کوپلینگ های صلب 2-کوپلینگ های ارتجاعی تقسیم بندی می شوند.

کوپلینگ های صلب(خشک)

کوپلینگ هایی که نمی توانند ناهماهنگی میان محورها را ازبین ببرند.

برای استفاده از این نوع کوپلینگ ها بایستی دو محور کاملا در امتداد هم متصل شوند و به شکل یک تکه عمل کنند تا گشتاور و دور بدون هیچ افتی منتقل شود. در نتیجه در استفاده از این کوپلینگ ها هم محوری دقیق باید قابل دسترس باشد. این نوع کوپلینگ ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

کوپلینگ های ارتجاعی

هرگاه نتوانیم محور محرک و متحرک را در یک امتداد قرار دهیم یعنی دو محور انحراف شعاعی و زاویه ای نسبت به یکدیگر داشته باشند از کوپلینگهای ارتجاعی استفاده می شود.

گیره سبک محکم استفاده شده بین شفت موتور و شفت پیچ یک بند متصل کننده‌ی محکم ازطریق استفاده از یک مکانیسم یک قطعه در یک گیره تشکیل می‌دهد. نوع منعطف گیره نیز توپی‌های متصل کننده مجزا دارد که در هر انتهای شفت ثابت می‌شوند، اما یک دنده عنکبوتی اورتان درهم جاافتاده بین این دو توپی متصل کننده دارند. آنچکه این امر به کاربر اجازه‌ی انجام آن را می‌دهد حرکت آسان‌تر موتور از شفت بدون مجبوربودن به باز کردن یکی از انتهای متصل کننده است، همانند مورد نوع محکم. از این دو نوع، متصل کننده محکم یک ظرفیت حمل بار بسیار بالاتر دارد، اما به دلیل ماشینکاری اضافی موردنیاز برای تولید آن، بطورقابل توجهی بسیار گران‌تر است. یک روش غیرمستقیم متناوب نیز وجود دارد. پیچ‌های توپی و هدایت محرک از قرقره‌های زمانبندی نصب شده در شفت پیچ و شفت محرک موتور با یک تسمه زمانبندی تنظیم شده بصورت مناسب استفاده می‌کنند. این نوع آرایش می‌تواند مزیت نصب از راه دور موتور به محل دیگر و/یا توانایی تغییر نسبت کل حرکت بین موتور و پیچ را داشته باشد. این زمینه در زیر در بخشی تحت عنوان “تسمه زمانبندی و قرقره‌ها” بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد.

کوپلینگ معمولی

کوپلینگ فنری

بوشِ قفل کن (پاورلوک)

بوشهای قفل کن قطعات واسطه استاندارد هستند که برای نصب انواع پولی یا چرخدنده روی شافتها بکار میروند.

استفاده از بوشهای قفل کن در مونتاژ سریعتر و ساده تر دستگاه نقش زیادی داشته و صرفه جویی در زمان ساخت ، مونتاژ دستگاه و هزینه های تراشکاری پولیهاست. هنگام تعمیرات هم کار بمراتب ساده تر است.

بدلیل نوع طراحی خاص و دقتهایی که در مراحل ساخت بوشهای قفل کن صورت میگیرد ، ضمن هم محور شدن کامل پولی یا چرخدنده با شافت ، میزان سطح درگیری آنها با یکدیگر به حداکثر ممکن میرسد ، و این نکته ای است که در روش سنتی سفت کردن پولی و چرخدنده توسط پیچ روی شافت هیچگاه حاصل نمیشود.

با استفاده از بوشهای قفل کن برای نصب پولی های تایمینگ یا چرخدنده های خاص روی شافت سروُ موتورها ، خطر شکستن انکودر موتورهای سروُ که بدلیل استفاده از چکش هنگام جا زدن آنها ممکن است اتفاق بیافتد نیز از بین میرود.

نصب بوشهای قفل کن فقط با سفت کردن چند پیچ انجام میشود.

اگر حتماً خار روی شافت باید استفاده شود ، استفاده از بوشهای مخروطی گزینه ی مناسبی است.

اگر لزوماً خار روی شافت احتیاج نیست ، میتوانید هم از بوشهای مخروطی و هم از بوشهای قفل کن استفاده کنید. توضیحات مربوط به بوشهای مخروطی در قسمت دیگری خواهد آمد. در بوشهای قفل کن امکان استفاده از خار نیست.

استفاده از بوشهای قفل کن صرفه جویی در وقت و هزینه های شماست ، ضمن اینکه بکارگیری قطعاتی که در کارخانه و توسط ماشین آلات مخصوص ساخته شده اند کیفیت کار مونتاژ را بالا میبرد.

انواع بوشهای قفل کن :

بوشهای قفل کن با توجه به مدل آنها به صورت زیر دسته بندی میشوند :

PL02 – PL18 – PL19 – PL22

 

لید اسکرو

هم  دیگر بین انواع پیچ مقدار هدایت یا چرخش و چگونگی محاسبه‌ی آن است. بسته به تامین کننده‌ی پیچ و قرارداد نامگذاری آنها، آنها نشان دهنده‌ی حرکت محوری مهره یا بصورت هدایت(معمولا ارائه شده بصورت کسر اعشاری یا اینچی) یا بصورت چرخش‌ها(در هر اینچ از حرکت) خواهند بود. توجه داشته باشید که هر یک از اینها به سادگی وارون یکدیگر هستند.

جدول3-1 بالا چرخش‌ها/اینچ و همچنین مراحل/اینچ (10×) را بصورت خلاصه نشان می‌دهد. با مشاهده‌ی جدول3-1، اکثر سازندگان برای یک ماشین با هدف کلی باید یک پیچ با یک مقدار هدایت 500/0 را انتخاب کنند. آنهایی که به وضوح بالاتر علاقه‌مند هستند، مانند یک ماشین حکاکی یا فرزکاری(که به سرعت‌های عرضی بالاتر نیاز ندارند)، تمایل خواهند داشت که یک هدایت 250/0 یا 200/0 بیشتر در پیچ‌شان انتخاب کنند. بدیهی است که یک تسمه زمانبندی به همراه قرقره‌ها می‌توانند برای سازگاری بهتر با کاربرد شما استفاده شوند. توجه داشته باشید که محاسبه‌ی چرخش‌ها و مراحل/ اینچ برای پیچ‌های توپی همان روش را انجام می‌دهد.

جدول3-1 خلاصه‌ی چرخش‌ها/اینچ و مراحل/اینچ از مقادیر هدایت متداول.

پیچ و مهره هدایت

پیچ‌های هدایت یک شکل دندانه‌ای معروف به Acmeدارند. اینها معمولا به عنوان پیچ‌های Acme مطرح می‌شوند. بسته به تامین کننده‌ی پیچ(یعنی، تامین کننده متخصص پیچ هدایت در مقابل یک تامین کننده قطعات فروش ماشین)، چند تفاوت قابل توجه وجود دارد_ غیر از قیمت. اگرچه هر دوی آنها سبک‌های دندانه Acme دارند، پیچ‌هایی که از یک شرکت عرضه ماشین‌آلات عمومی آورده می‌شوند معمولا از یک درجه فولاد کمتر استفاده خواهند کرد، و شکل دندانه واقعی در مقایسه با موارد یافت شده از یک تامین کننده پیچ هدایت با تلرانس بالا نخواهد چسبید. شرکت‌هایی که در پیچ‌های هدایت تخصص دارند اغلب پیچ‌هایی را ارائه خواهند داد که سایش زیاد دارند، و تدابیر سطح اصطکاک کم برای آنها به کار می‌رود.

مهر‌های پیچ هدایت یا از یک طراحی یک قطعه‌ای بوجود می‌آیند یا از یک طراحی دوقعه‌ای. سبک یک قطعه‌ای بسیار شبیه به مهره منظم است، اما بدنه بلندتری با دندانه‌های بیشتر جفت شده در پیچ در هر زمان معین دارد. شکل3-1 یک قطعه پیچ هدایت با یک مهره یک قطعه‌ای را نشان می‌دهد.

این مهره‌ها بصورت برنزی یا، بصورت متداولتر، برخی از انواع پلاستیک‌های کم اصطکاک، مانند استال قابل دسترس هستند. دومین و متداولترین نوع مهره استفاده شده برای پیچ‌های هدایت در یک طراحی دو قطعه‌ای ماهیت ضد پس زدن دارد(شکل3-2 را ببینید).

صفحه بعد                                      صفحه قبل

‫0/5 ‫(0 نظر)