روش ساخت سی ان سی CNC

اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود که به کمک آن اهم کارهای اینورتر:

1.تنظیم گشتاور: اینورتر داراری قدرت محدود کردن گشتاور موتور بدون آسیب رساندن  به دستگاه را دارد. این کار از طریق کنترل فرکانس کاری انجام میگیرد. به طور خلاصه باعث حرکت روتین و هارمونیک موتور و در نتیجه محورها میشود.

2.دارای مد stop برای مواقع ضروری است که میتوانید به طور دستی این کار را انجام دهید.

3.بهره وری انرژی را میتوان از دیگر فاکتورهای مهم یک اینورتر دانست. البته شاید این مورد در زمره کارهای اصلی آن قرار نگیرد. ولی در نظر داشته باشید که هر چه کارایی یک قطعه بیشتر و بهتر باشد در روند کلی سیستم تاثیر خواهد داشت. این کار توسط فن ها و پمپ هایی صورت میپذیرد که در داخل آن تعبیه شده اند و به نحو قابل توجهی مصرف انرژی اینورتر را کاهش میدهند.

4.شاید نیاز باشد شما جریان فاز ولتاژ خروجی را تغییر دهید(معکوس کردن جریان) که از طریق گزینه reversible  در پنل اصلی میتوانید این کار را انجام دهید.

5.از دیگر کارهای مهم اینورتر کاهش قطعات مکانیکی و پکیج کردن آن در خود و حرکت به سمت بسته های الکتریکی و در نتیجه سرعت بالاتر سیستم می باشد.

6.همانطور که میدانید موتورها حین کار مستعد تولید جریان و ولتاژ اضافی می باشند که این میتواند برای اپراتور خطرناک باشد.یکی دیگر از کارهای مهم اینورتر جلوگیری از تولید چنین جریان های اضافی است.

7.کنترل شتاب موتور نیز از دیگر قابلیت های اینورتر است.وهم چنین قابلیت تنظیم سرعت.

8.کنترل جریان ورودی ابتدای استارت موتور نیز یکی از مهم ترین کارهایی است که می توان برای یک اینورتر در نظر گرفت و از صدمه زدن به موتور جلوگیری می کند.روش کار بدین صورت است که پس از برقراری ارتباط منطقی بین ولتاژ و فرکانس از طریق یک برداری که بردار v/f خوانده می شود می توانید درایو را کنترل کنید.

9.کاهش نوسانات ولتاژ منبع تغذیه از دیگر کارهای اینورتر می باشد.

اینورتر به صورت هوشمند میزان با وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار به موتور جریان میدهد و این جریان در بسیاری مواقع از جریان نامی موتور کم تر است.دستگاهی الکترونیکی است که به وسیله آن میتوان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد.

از دیگر کاربردها و مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.تنظیم سرعت موتور(کنترل دور)تغییر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به  کنتاکتور روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی و کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی.

2.حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور راه اندازی نرم موتور بدون هیچگونه ضربه به قسمت های مکانیکی مثل کوپلینگ ها و گیربکس ها و تسمه ها و زنجیرها و…در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور و سایر قسمت های مکانیکی را به دنبال خواهد داشت. حفاظت موتور در برابر اضافه بار در این حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بیشتر شود اینورتر موتور را خاموش می نماید و به کاربر پیام اضافه بار را نشان میدهد.

3.جلوگیری از گرم کردن و در نهایت سوختن موتور در کاربردهایی که موتور به طور مداوم چپ گرد و راستگرد و یا خاموش می شود.

4.به دلیل آن که موتور یک بار راکتیو روی شبکه دارد چنانچه از درایو برای راه اندازی و کنترل موتور استفاده گردد چون درایو دارای یک بانک خازنی می باشد این بار راکتیو را جبران می نماید و تنها بار اکتیو را از شبکه برق مصرف می نماید، بنابراین جریان مصرفی بسیار کاهش می یابد.

5.همچنین چون در بسیاری از کاربردها انرژی زیادی برای راه اندازی لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتری انتخاب می کنند بنابراین میزان جریان زیادتری هم در حین کار از شبکه استفاده می کند. چنانچه از اینورتر استفاده شود، اینورتر به صورت کاملا اتوماتیک این جریان را در حین راه اندازی به مقدار لازم افزایش و در حین کار به مقدار لازم کاهش می دهد. بنابراین به طور کلی هزینه برق مصرفی کاهش چشم گیری خواهد داشت. در بسیاری از کاربردها به هنگام راه اندازی موتور جریان بسیار بالایی از شبکه می کشد و موجب کاهش ولتاژ شبکه و ایجاد صدماتی به تاسیسات برق رسانی و سایر دستگاه ها می گردد. این جریان به 6 برابر جریان نامی موتور می رسد که بسیار نامطلوب می باشد.

6.چنانچه از اینورتر استفاده شود این اضافه جریان بسیار اندک خواهد شد(حداکثر0.2 آمپر)به عنوان مثال اگر یک موتور با جریان نامی 10آمپر کار کند در هنگام راه اندازی این جریان به 60 آمپر می رسد و در صورت استفاده از اینورتر این جریان حداکثر به 12 آمپر می رسد.

7.کاهش جریان موتور به صورت اتوماتیک در هنگامی که بار موتور کم می شود. این قابلیت به غیر از کاهش هزینه برق مصرفی موجب افزایش طول عمر مفید موتور خواهد شد.

8.امکان استفاده از برق تکفاز 220 ولت به جای 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز حداکثر با توان 2.2 کیلووات به این معنا که می توان با برق خانگی یک موتور سه فاز را کاملا به صورت عادی راه اندازی نمود.

9.قابلیت داشتن دورهای مختلف به صورت حافظه ای تبدیل یک موتور یک دور به یک موتور چند دور با سرعت های دلخواه

10.امکان ایجاد فشار ثابت در کاربرد پمپ ها به این ترتیب است که با تغییر دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه می دارد. به عنوان مثال فشار آب یک مخزن را ثابت نگه میدارد بنابراین در هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودکار زیاد می شود و در هنگامی که آب مصرف نمی گردد دور موتور به صورت خودکار کم می شود. بنابراین دور موتور با مقدار مصرف تغییر می نماید بنابراین آب با فشار ثابت به تمام نقاط می رسد.

11.امکان اتصال انکودر به اینورتر که باعث می شود دور یک موتور با موتور دیگر یکسان شود.

12.کنترل دور به صورت خودکار در مواردی که لازم است دور موتور بسته به میزان محصول تولید شده تغییر کند.

13.استفاده از اینورترها بر روی پمپ و فن و کمپرسورها در طی سال های اخیر بسیار گسترش یافته است.

مزایای دیگر اینورترها

استفاده از آن ها برای کنترل دور موتورها مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1.عدم نیاز به دستگاه های کنترل دبی مکانیکی

2.ذخیره انرژی تا 50 درصد

3.نبودن شوک راه اندازی

4.افزایش عمر مفید قطعات مکانیکی

از اینورترها در سه ناحیه استفاده می گردد:

1.فعالیت های گشتاور ثابت مثل میکسرها و اکسترودرها و نوارهای نقاله و …

2.فعالیت های توان ثابت مثل کشو دستگاه های ماشینی

3.فعالیت های گشتاور متغییر مثل فن و پمپ

نکته:در پمپ ها و فن ها میزان دبی با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفی با مکعب سرعت تناسب دارد. مثلا اگر دور موتور به میزان 50 درصد کاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم 12.5 درصد خواهد بود و این به مفهوم 87.5 درصد صرفه جویی در انرژی است.

طرز کار اینورتر:

طرز کار یک اینورتر به این صورت است که اولین کاری که اینورتر انجام می دهد یک سو کردن برق ورودی است. برق AC چه به صورت تک فاز باشد و یا سه فاز باید به صورت DC درآید و توسط سیستم PWM ولتاژ و جریان مورد نیاز موتور تامین شود. فرض کنید موتور شما یک موتور AC معمولی می باشد و این موتور زمانی که به برق وصل می شود دوران می نماید. فرکانس برق شهر 50 هرتز است و دور موتور مثلا 2500 دور در دقیقه می باشد. توسط اینورتر شما می توانید فرکانس را تغییر دهید و با این تغییر فرکانس به دور مورد نظر مثلا 850 دور در دقیقه برسید.

در دستگاه های CNC از موتورهای اسپیندل با دورهای 3000 الی 100000 دور دقیقه استفاده می شود. این موتورها از لحاظ الکتریکال فرق چندانی با موتورهای معمولی ندارند. همان قصه قطب ها و میدان دوار و… فرق اساسی این موتورها با موتورهای معمولی در ساختار مکانیکی آن ها می باشد. در این موتورها روتور و استاتور بگونه ای طراحی شده اند که بتوانند سریعا به دور بالا برسند و سریع تغییر دور دهند.مهم ترین اصل در اسپیندل موتورها بلبرینگ های دو سر شفت در روتور می باشد. این بلبرینگ ها باید دور بالا باشند.نکته بسیار مهم دیگر بالانس بودن روتور است.میزان بالانسی آن ها نسبت به دورشان باید در حد استاندارد باشد.

صفحه بعد                                                            صفحه قبل