آموزش

اسپیندل موتور چیست‌؟

اسپیندل موتور
4.3/5 - (6 امتیاز)

اسپیندل موتورها یکی ازمهم ترین و پرکاربرد اجزای دستگاه سی ان سی هستند و در صنایع مختلف مانند ماشین آلات، پردازش پلاستیک، سنگ زنی، سوراخکاری، فرزکاری، براده برداری، برشکاری ، تراشکاری، صنایع نساجی ، صنایع چاپ و پزشکی و…مورد استفاده قرار می گیرند ودر مدت زمان کوتاهی خروجی با کیفیت بسیار بالا به همراه دارند.

به طور کلی اسپیندل موتور نوعی الکتروموتور است که توانایی زیادی برای چرخاندن دوک با سرعت بسیار بالا دارد و دارای یک محور چرخشی برای نگه داشتن یک جسم مثل مته , چرخ سنگ زنی یا بشقاب است. در این مقاله به اسپیندل موتور و کاربرد های آن در صنعت امروز می پردازیم و کاملا با آن آشنا می شویم .برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع اسپیندل موتور

اسپیندل موتورها به طور کلی براساس معیارهای مختلفی دسته بندی می شوند.در اینجا به رایج ترین دسته بندی ها می پردازیم :

اسپیندل های تسمه ای

در این نوع نیروی موتور از طریق تسمه به اسپیندل منتقل می شود. این نوع از اسپیندل‌ها، دارای فرایند تعمیر و نگهداری آسانی هستند و قیمت خریددستگاه های مجهز به آن‌ها هم کمتر است.همین امر سبب رواج این نوع اسپیندل شده است. با این حال لرزش و صدای بیشتری تولید کرده و نمی توانند سرعت‌های بالاتر از 12 هزار دور بر دقیقه را تولید کنند. همچنین وجود تسمه در این محصولات، باعث می‌شود که اصطکاک بیشتری ایجاد کنند که کاهش بهره وری را به همراه دارد.

اسپیندل های گیربکسی

در این نوع نیروی موتور با استفاده از چرخ دنده به اسپیندل منتقل می شود؛ در نتیجه می‌توان گشتاور بیشتری را با اسپیندل گیربکسی به دست آورد؛ اما هزینه نگهداری و قیمت آن‌ها هم بالا است و معمولا قدرت رسیدن به سرعت‌های بالا را ندارند. این نوع اسپیندل ها برای کاربرد هایی که به گشتاوربالا و سرعت پایین نیاز دارند مناسب است.

اسپیندل های کوپل مستقیم

در این نوع نیروی موتور بدون واسطه و به طور مستقیم به اسپیندل کوپل می شود. به دلیل افزایش راندمان ، لرزش کم و دقت بالا برای کاربرد های دقیق و حساس مناسب اند. همچنین در مقایسه با اسپیندل‌های تسمه ای، طول عمر بیشتری داشته و صدای کمتری را تولید می‌کنند و در سرعت‌های پایین می‌توانند گشتاور بیشتری راتولیدکنند. اصلی ترین مشکل این نوع استفاده از یک موتور خاص می باشد موتور در این سری باید بزرگتر استفاده گردند. در مقایسه این نوع اسپیندل موتور ها اگر به سرعت های بالا احتیاج دارید اسپیندل موتورهای تسمه ای می توانند گزینه بهتری برای شما باشند. از این اسپیندل برای کار روی آلومینیوم یا کامپوزیت استفاده می شود . اما برای برش فولاد به اسپیندل های گیربکسی که دارای سرعت پایینتر و در عین حال قدرت بیشتر هستند احتیاج داریم

انواع اسپیندل موتور براساس نوع خنک کننده

اسپیندل های هواخنک

این نوع اسپیندل ها با استفاده از فن خنک می شوند و برای کاربرد های سبک با توان کم مناسب هستند. یک فن در قسمت بالای شافت چرخنده وجود دارد .چرخش فن بالاي اسپيندل ، هواي داخل محفظه را به چرخش در می آورد و سبب دفع گرما می شود. معمولا اطراف اسپيندل آب قرار دارد ولي در گردش نيست.

اسپیندل های آب خنک

این نوع اسپیندل ها با استفاده از آب خنک می شوند و دارای يك ورودي و يك خروجي هستند این اسپیندل ها کم صدا هستند وبرای کاربرد های سنگین با توان بالا مناسب هستند، اجسام سخت و سفتی مانند سنگ ها و فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. علت این توانایی به کارگیری بلبرینگ هایی است که بسیار خاص بوده و سبب افزایش دور های بالا می شود. در مقایسه عمر مفید این دو دستگاه خنک کننده می توان گفت که اسپیندل آب خنک نسبت به اسپیندل هوا خنک از عمر مفید بیشتری برخوردار است زیرا در این دستگاه با روش هایی مانند تعمیر و نگه داری، تعوض مکررو استفاده از کولر صنعتی می توان موجب افزایش عمر این دستگاه شد. به طور کلی اگر سیستم خنک کاری مناسبی در این محصول تعبیه شود عمر مفید این اسپیندل افزایش می یابد.

انواع اسپیندل موتور براساس نوع سیستم تعویض ابزار

اسپیندل های کولت خور

در این نوع، ابزار به وسیله کولت در اسپیندل نگه داشته می شوند. کولت دقیق‌ترین قطعه صنعتی برای نگه داشتن ابزار در دستگاه فرز یا نگه داشتن قطعات بر روی ماشین تراش است و اصلی ترین کاربرد آن نگه داشتن انواع مته ها در داخل خود است. این نوع اسپیندل برای کاربرد هایی که نیاز به تعویض سریع ابزار دارند مناسب است.

مورس

این نوع یک شیوه اتوماتیک برای تعویض ابزار است . مورس نوعی مخروطی است که به طور گسترده در ابزار الات صنعتی مانند دریل ها،دستگاه های تراش و فرز و پرس ها استفاده می شود. از مخروطی مورس برای اتصال ابزارها به اسپیندل استفاده می شود این نوع اتصال به دلیل سادگی و استحکام به عنوان استاندارد در صنعت شناخته شده و می تواند گشتاور و نیروی زیادی منتقل کند. در مقایسه این دو نوع اسپیندل می توان گفت اگر به دنبال کارهای ظریف و دقت بالا هستید ،اسپیندل کولت انتخاب مناسب تری خواهد بود.اما اگر به قدرت و گشتاور بیشتر برای کارهای سنگین نیاز دارید اسپیندل مورس را به شما پیشنهاد می کنیم .همچنین کولت از قیمت بالاتری نسبت به مورس برخوردار است.

معیارهای انتخاب یک اسپیندل موتور مناسب

انتخاب اسپیندل موتور مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. که در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم.

نوع کاربرد: مهم ترین قدم برای انتخاب اسپیندل موتور مناسب ، تعیین نوع کاربرد آن است . برای مثال اگر برای برش فلز استفاده می کنید به موتور گشتاور بالا نیاز دارید.

سرعت : سرعت مورد نیاز را بر اساس نوع کاربرد و ماده ای که ازآن استفاده می کنید تعیین کنید. اسپیندل ها توانایی حرکت با سرعت های مختلفی دارند. سرعت این موتورها می تواند 3000 دور در دقیقه، 60000 دور در دقیقه و یا بالاتر باشد. سرعت موتورهای اسپیندل به عوامل مختفی بستگی دارد :

  • نوع ماده ای که ماشین کاری می شود
  • اندازه و نوع ابزار برش مورد استفاده

برای مثال مواد نرم تر مانند چوب را می توان با سرعت های دوکی پایین تری نسبت به مواد سخت تر مانند فولاد ماشین کاری کرد. همچنین ابزار های برش کوچک تر را می توان با سرعت دوک بالاتر نسبت به ابزار های برش بزرگتر استفاده کرد. لازم به ذکر است که اگر اسپیندل موتورها با سرعت و فرکانس پایین کار کنند به سرعت می سوزند. به طورکلی برش با سرعت بالا به بهبود کیفیت محصول خروجی، صرفه جویی در زمان و افزایش بازدهی کمک میکند.

قدرت و گشتاور مورد نیاز: بهتر است قدرت اسپیندل موتور را بسته به نوع ماده ای که در نظر دارید انتخاب کنید. برای مثال اسپیندل موتور دستگاه سی ان سی چوب ، به قدرت 2.2 وات و بیشتر ، و اسپیندل موتور دستگاه سی ان سی طلا به قدرت 0/7 کیلو وات و بیشتر احتیاج دارد. هنگام خرید اسپیندل موتور بهتر است کمی بیشتر از نیاز خودتان قدرت انتخاب کنید این کار سبب می شود که موتور در هنگام کار تحت فشار زیادی نباشد و عمر مفید آن افزایش می یابد.

تعداد دور: انتخاب اسپیندل موتور بر اساس دور به عوامل مختلفی از جمله قطر ابزار ،جنس قطعه کار و عمق برش بستگی دارد.اما به طور کلی،برای مصارف مختلف،اسپیندل موتور با توان و دورهای زیر را پیشنهاد می شود:

سبک: مانند کاربا چوب نرم،اسپیندل موتور500 وات و 1000 تا 2000 دور در دقیقه کافی است.

متوسط: مانند کاربا چوب سخت،فلزات نرم و پلاستیک ، اسپیندل موتور1.5 تا 2.2 کیلووات و 2000 تا4000 دور در دقیقه مناسب است.

سنگین: مانند کار با فلزات سخت ،اسپیندل موتور 3 کیلووات با 6000 دور در دقیقه و بیشتر نیاز است.

قیمت: قیمت اسپیندل موتور به عوامل مختلفی از جمله توان، سرعت،برند و گارانتی بستگی دارد ولی امر مهم این است که باید با بودجه شما سازگاری داشته باشد . به طورکلی ،قیمت اسپیندل موتور از حدود 500هزارتومان تا 50 میلیون تومان یا بیشتر متغیر است.

بهترین برند های اسپیندل موتور در بازار ایران کدامند؟

برند هرتز Hertz

اسپیندل موتور هرتز ساخت کشور ترکیه یکی از بهترین اسپیندل ها در سطح جهان است و در سه سری تولید شده این موتورها به دلیل دقت ، قدرت و سرعت بالا شناخته می شوند.اسپیندل موتورهای هرتز می توانند تا 24000دور در دقیقه بچرخند .این سرعت بالا باعث می شود برای برش مواد سخت مانند فلز و چوب مناسب باشند.همچنین به دلیل دقت بالا دربرش و حکاکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اسپیندل موتورهای هرتز در طیف وسیعی از توان ها از0.55 تا7 کیلووات موجود هستند این تنوع توان به شما امکان می دهد تا موتور مناسب برای نیاز خود را انتخاب کنید.

برندل آرل Arel

اسپیندل موتورهای آرل یکی دیگر از انواع با کیفیت ترین اسپیندل های موجود در بازار هستند. این نوع موتور نیز ساخت کشور ترکیه بوده و در انواع مختلفی تولید شده است. اسپیندل موتورهای آرل می توانند با سرعت های بسیار بالایی بچرخند و گشتاور بالایی را ارائه می کنند که آنها را برای ماشین کاری و برش مواد سخت مانند فلزات ایده آل می کند.

برند فورزا Forza

اسپیندل موتورهای فورزا ساخت کشور ترکیه در دو نوع هواخنک و آب خنک برای دستگاه های برشکاری، دستگاه لبه چسبان، دستگاه سی ان سی چوب، فلزات و پی وی سی استفاده می شود. این اسپیندل ها به دلیل کیفیت بالا ،دقت و عمر طولانی در سراسر جهان شناخته شده است . موتورهای فورزا در توان های متفاوت ، 1 کیلو وات ،2.5 کیلو وات ، 3کیلو وات ، 4.5 کیلو وات ، 6.5 کیلووات و 7.5 کیلو وات در بازار موجود می باشد.

برند HSD

این شرکت بیش از پنجاه سال است که اسپیندل موتور تولید می کند و به دلیل کیفیت بالا و عملکرد قابل اعتماد محصولات خود به شهرت جهانی رسیده است. اسپیندل موتور HSD در توان های مختلف از 1.5 کیلووات تا 12 کیلووات تولید می شوند و دارای دقت بالایی حدود 0.01 میلی مترهستند. این اسپیندل موتورها در ایران نیز به علت کیفیت بالا و خدمات پس از فروش مناسب، طرفداران زیادی دارند.

جمع بندی

در هنگام انتخاب اسپیندل موتور، برای پی بردن به اینکه بهترین اسپیندل موتور چیست مهم است که نیازهای کاربرد خاص خود را در نظر بگیرید. در فروشگاه سی ان سی صنعت شما می توانید با انتخاب اسپیندل موتور مناسب، اطمینان داشته باشید که بهترین نتایج را از ماشین فرز سی ان سی خود دریافت می کنید. برای اطلاع دقیق از قیمت اسپیندل موتور مورد نظر خود می توانید به وبسایت cncsanat.com مراجعه کنید یا تماس بگیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

2 دیدگاه در “اسپیندل موتور چیست‌؟

  1. Sam گفت:

    خیلی ممنون از اطلاعاتی که گذاشتید

    1. جلالوند گفت:

      از اینکه نظر شما جلب شده بی اندازه خرسندیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *